Brengschuld
Jan Siebelink
Productinformatie "Brengschuld"
Een diepgaande literaire roman over familiezeer, schuldgevoelens en trauma’s. De jonge Ruben Sievez vertelt het verhaal van hoe geldgebrek de kwekersfamilie noopte een deel van hun grond te verkopen. Door de bouw van een grote tennishal aan de rand van hun overgebleven terrein komt de wereld binnen. Het paradijs raakt verstoord en de ondergang van de kwekerij is aanstaande. In bloemrijke taal geschreven. Met name geschikt voor een literaire lezersgroep. Jan Siebelink (Velp, 1938) is een bekende Nederlandse schrijver, politicus en essayist. Hij schreef meer dan veertig boeken. Zijn werk werd in meerdere landen uitgegeven en won verschillende literaire prijzen, zoals de F. Bordewijk-prijs en de Littéraire Witte Prijs.
Eigenschappen "Brengschuld"
Auteur: | Jan Siebelink |
---|---|
Genre: | Psychologisch verhaal |
Onderwerp: | Familiebedrijven |
Aantal pagina's: | 172 |
Jaar van uitgave: | 2022 |
Aanmelden
Vergelijkbare boeken
Margje
Na zijn succes ‘Knielen op een bed violen’ keert Siebelink terug naar het gezin Sievez en hun kwekerij in Velp. Dit keer staat niet de vader centraal, die in de ban raakt van een streng-christelijke groepering, maar zijn vrouw (de titelfiguur) en hun beider zonen. Tijdens een oudejaarsnacht waarin hij vergeefs wacht op zijn broer Thomas, denkt de inmiddels 73-jarige oudste zoon Ruben terug aan hoe hij voor zijn moeder het leven draaglijk probeerde te maken, verlangend naar haar liefde, terwijl zij meer gaf om zijn jongere broer. Deze op zijn beurt verlangde naar de erkenning van zijn vader die liever een dochter had gehad. In korte hoofdstukken schrijft Siebelink vooral sfeervolle scènes waarin verlangen en teleurstelling bij zowel zoons als moeder goed overkomen. Meer spectaculaire gebeurtenissen, zoals een geheime liefde van Margje, worden gesuggereerd maar niet uitgewerkt. Een veel fragmentarischer en ook lichter boek dan de voorganger die sinds 2005 honderdduizenden lezers trok, maar zeker geen makkelijk uitmelken van een eerder succes.
De buurjongen
Hoofdfiguur in deze roman van de veelbekroonde auteur (1938), die met zijn verfilmde roman ‘Knielen op een bed violen’ een breed publiek bereikte, is een jongeman, Henk, met een verstandelijke en emotionele beperking. Henk verloor zijn moeder toen hij elf was. De buren, familie van het gezin Sievez uit ‘Knielen op een bed violen’, vingen Henk op toen zijn stiefmoeder hem slecht behandelde. In het geheim trekt Henk op zolder de kleren aan van zijn overleden moeder. Henk trouwt met Anne, maar hun relatie lijdt onder Henks beperkingen en zijn moeizame praten. Ze krijgen een dochter die Henk adoreert, maar de breuk tussen vader en kind is onafwendbaar. De roman speelt in de biotoop van Siebelinks jeugdjaren en opnieuw komen het kweken van planten en de druk van religie naar voren. De auteur slaagt er bijzonder goed in om de aparte belevingswereld, het slome denken en praten van Henk op te roepen. In interviews omschreef de auteur zich als een geestverwant van zijn personage, een eenvoudige van geest. Een ijzersterke psychologische roman, geschreven in een rake, beknopte, meeslepende stijl.
Knielen op een bed violen
De hoofdpersoon in deze autobiografische roman onttrekt zich na een conflict met zijn diep-religieuze vader aan diens gezag en vertrekt naar Den Haag. Hier leert hij het tuindersvak en trouwt met zijn jeugdliefde; hij zet in Velp een kwekerij op. Wat zijn vader overkwam, overkomt hem. Hij raakt in de ban van een steile calvinistische predikant, wiens volgelingen infiltreren in zijn denken en doen. De kwekerij en het gezin gaan eraan kapot. De vader met zijn zoektocht naar het eeuwige heil staat tegenover de krachtige, liefdevolle, aardse moeder met haar strijd voor het gezin en liefde voor haar man. Uit de indrukwekkende, onvergetelijke scène van het sterfbed van de vader blijkt hoe ver de macht reikte van de sektariërs, 'de oefenaars'. En hoe genadeloosheid schuilgaat achter de zorg om het zielenheil. Siebelinks poging zijn vader te begrijpen is aangrijpend. Tegelijkertijd is de roman een afrekening. In een bijna kale stijl, zonder de franje van ouder werk, dringt Siebelink heel diep door in de tragiek die het gezin trof. Een roman om stil bij te staan.