De schilder en het meisje
Margriet de Moor
Productinformatie "De schilder en het meisje"
Amsterdam, 3 mei 1664. Een tekening zal twee levens voor altijd met elkaar verbinden. De 18-jarige Deense, Elsje Christiaens, naar Amsterdam gegaan om haar zuster te zoeken, slaat haar hospita met een bijl de schedel in. De magistraat veroordeelt haar tot de wurgpaal. Rembrandt koopt tezelfder tijd schildersmaterialen voor zijn schilderij 'Het joodse bruidje'. Als hij van het gebeuren hoort, maakt hij van de terechtgestelde de tekening die later de titel 'A woman hanging on a gibbet' zal krijgen (niet gereproduceerd in het boek). Een alwetende verteller verbeeldt de ontstaansgeschiedenis van de tekening, en wijst geregeld vooruit naar het heden. De verbeelding van de schrijfster speelt in deze roman op ingenieuze wijze met de feiten: gegevens uit de processtukken over Elsje Christaens weeft zij door de biografie van Rembrandt. Het lot van de schilder en het meisje raken elkaar: de Macht, zetelend in het Stadhuis, vernedert hen. Ook schilderijen en muziek spelen in het verhaal een belangrijke rol. Beide personages en het 17de eeuwse Amsterdam komen in goedgekozen details tot leven. Een boeiende, goedgeschreven en spannende historische roman.
Eigenschappen "De schilder en het meisje"
Auteur: | Margriet de Moor |
---|---|
Genre: | Historische roman |
Onderwerp: | 17e eeuw, Amsterdam, Rembrandt |
Aantal pagina's: | 253 |
Jaar van uitgave: | 2010 |
Aanmelden
Vergelijkbare boeken
De mannen van Maria
Historische roman gebaseerd op het leven van Maria van Aelst (1607-1674). Om een ongewenste relatie te voorkomen wordt de jonge Maria in 1625 vanuit het Brabantse Steenbergen verscheept naar Batavia voor de zogenaamde Volksplanting. Bij gebrek aan westerse vrouwen worden meisjes daar uitgehuwelijkt aan Hollandse mannen, in dienst van de V.O.C. Na aankomst wordt Maria binnen twee jaar voor de tweede keer weduwe. Kinderen heeft ze niet, maar inmiddels wel een redelijk vermogen, waarmee ze, eerst in het geheim, een diamanthandel opzet. Daardoor wordt ze een van de rijkste vrouwen van haar tijd. Maria trouwt nog drie keer, waaronder met gouverneur-generaal Antonio van Diemen. Later keert ze terug naar Holland en krijgt een dochtertje. Het boek is geschreven in de ik-vorm en geeft, mede door de onderkoelde, beschouwende toon van een onafhankelijke vrouw als Maria een boeiend beeld van de machtspolitiek in het Batavia van de V.O.C. De auteur (1955) is journaliste, geeft theatervoorstellingen over haar werk en schreef eerder verhalenbundels en o.a. 'De grote Joseph'* (2010).
Zondagsgeld
De Nederlandse schrijver (1956) studeerde Italiaans en publiceerde zijn eerste, in het oog springende verhaal, in De Tweede ronde. Met dit romandebuut weet hij de kwaliteit van die verhalen vast te houden. Het Bickerseiland is de achtergebleven geïsoleerde volkswijk van Amsterdam waar de jongen uit het verhaal in jaren zeventig opgroeit, temidden van zijn asociale en armoedige familie. Het is een kleine wereld. Het eiland wordt alleen bij hoge uitzondering verlaten. Het besef dat hij de opmerkelijke gemeenschap, waar hij als buitenbeentje (hij kan goed leren) onmiskenbaar deel van uitmaakt, op een dag zal moeten verlaten, stemt hem weemoedig. Deze roman, die het werk van Theo Thijssen in herinnering roept, is geschreven in een prachtig heldere stijl en is door de pers unaniem lovend besproken.
Van vogels en mensen
Margriet de Moor (1941) beschrijft in haar negende roman, fijnzinniger dan voorheen, het verhaal van de in 1986 ten onrechte voor roofmoord veroordeelde bejaardenverzorgster Ina Post. Die heet in dit boek Louise Bergman, met als belangrijkste protagoniste de dochter Marie Lina. Deze pleegt uit wraak voor de wijze waarop haar moeder door het justitiële apparaat onschuldig verpletterd is op haar beurt een uitermate zwaar delict. Als zo vaak bij De Moor komen er als symbolische illustraties veel vogels voor, terwijl de man van de hoofdpersoon vogelverjager op Schiphol is. Heen- en weerkaatsend tussen hoofd- en zijlijnen en nevenpersonages, vooruit en achteruit in de tijd, in een alledaagse wereld en met een rijk scala aan gevoelens, vertelt De Moor in drie delen en korte hoofstukken haar verhaal. Geschreven in uitmuntend toegankelijke taal, blijft tot de laatste pagina boeiend.
Een schitterend gebrek
In zijn memoires maakt Giacomo Casanova (1725-1798) melding van het feit dat hij als 17-jarige verliefd werd op een meisje van 14. Toen hij na een verblijf in Venetië terugkeerde om met haar te trouwen, was ze verdwenen. Zestien jaar later ontmoette hij haar weer in een bordeel in Amsterdam. Deze roman vertelt het verhaal van deze Lucia. Haar verdwijning destijds was een daad van liefde: omdat haar gelaat was aangetast door de pokken, zou zij in Venetië, waar alles op uiterlijkheden gericht was, Casanova's loopbaan in de weg gestaan hebben. Na veel omzwervingen geniet ze in Amsterdam faam als luxe prostituee, wier aantrekkingskracht onder andere is gelegen in het feit dat ze gesluierd door het leven gaat. Als ze Casanova weer ontmoet, herkent deze haar dan ook niet. Een spannende, elegante en mooi opgebouwde roman met fraaie beelden en motieven, waarin Lucia haar verlichte opvattingen ontwikkelt over de liefde en over de verhouding tussen rede en gevoel. Dat die ontwikkelingen meer benoemd worden dan getoond in haar doen en laten, maakt het boek soms minder levendig, maar doet weinig af aan het geheel.