De dood van Murat Idrissi

Productinformatie "De dood van Murat Idrissi"
Twee Marokkaans-Nederlandse jonge vrouwen raken tijdens een vakantie in Marokko zodanig in de knel dat ze zich gedwongen voelen een Marokkaanse jongen mee te nemen als verstekeling in hun auto. Als de veerboot arriveert in Spanje blijkt de jongen gestikt. De ‘hosselaar’ die de vrouwen zo ver had gekregen, neemt de benen, met het geld dat de verstekeling had betaald. Berooid en met een lijk in de achterbak trekken de meiden door het fraai beschreven desolate landschap. Een van de twee, bij wie de verteller vaak het perspectief legt, voelt zich schuldig, de ander is de schaamte voorbij maar redt hen daardoor uit de financiële moeilijkheden. Na het met de Libris-prijs bekroonde 'Dit zijn de namen' schreef Wieringa opnieuw een verhaal over migratie, gebaseerd op een waargebeurde geschiedenis. Stilistisch is dit een imponerend werkstuk, dat zowel gaat over wanhopigen die vluchten naar Europa als over het gevoel tussen twee werelden in te zitten, waarmee Marokkaanse jongeren in Nederland vaak kampen. Dat is eigenlijk wat veel voor een novelle, maar beeldend en schrijnend is het wel.
Eigenschappen "De dood van Murat Idrissi"
Auteur: Tommy Wieringa
Genre: Psychologisch verhaal
Aantal pagina's: 125
Jaar van uitgave: 2019

0 van 0 beoordelingen

Geef een beoordeling

Deel jouw ervaringen met andere leesclubs.


Vergelijkbare boeken

Onderweg
Uitgeverij Eenvoudig Communiceren komt nu met een hertaling in eenvoudige taal (voor volwassenen) van eerder gepubliceerde reisverhalen (uit 'Ik was nooit in Isfahaan', 2006)* van de auteur. Elf belevenissen, afspelend in vijf continenten, zijn neergezet. De ontdekking dat water een gemeengoed is in Egypte, een dodelijk busongeluk in Marokko en een ontmoeting met een Japanner in Libanon die maar 80 % eet van wat hij op kan, maar ook hoe de auteur een toerist de mond snoert wanneer hij in Costa Rica herkend wordt en zijn ontdekking in Nederland dat hij geen echte reiziger meer is, maar een heuse toerist is geworden, komen prachtig aan de orde. Voor lezers, onbekend met de auteur of de 'Leeslicht'-uitgaven, lijken de korte verhalen, met veelal een zin per regel, in eerste instantie op een gedichtenbundel. Al lezend blijkt er meer aan de hand te zijn. Met een groot lettertype, korte zinnen en witregels tussen de passages is het boek bedoeld voor de minder goede, of minder snelle lezer. Geschikt om het Nederlands te leren of te verbeteren. Pakkende verhalen. Leesniveau A2/B1. Duidelijke druk.
De heilige Rita
Melancholische en nostalgische roman over de zachtaardige vijftiger Paul, handelaar in militaria, die al zijn hele leven met zijn nuchtere vader Aloïs in een boerderij aan de Duitse grens woont. Zijn moeder ging er vandoor met een aangewaaide Rus toen Paul nog jong was. Een gebeurtenis die impact heeft op alles wat daarna komt. Het dorp waar hij woont, raakt langzaam uitgestorven, alleen de Chinees, de Happytaria en de ouderwetse kruidenierszaak van zijn beste vriend Hedwiges zijn over. De auteur (1967) weet de sfeer in het dorp uitstekend te treffen, evenals de vriendschap tussen beide mannen en de stille wanhoop ooit nog iets van hun leven te maken. Het verhaal is levendig, gedetailleerd en met compassie verteld. De tragikomische humor verzacht het realistische beeld van een leven dat veel vijftigplussers die opgroeiden in een klein (Oost-Nederlands) dorp zullen herkennen. Een hoogtepunt in het oeuvre van de auteur. Bekroond met de BookSpot Literatuurprijs 2018 en de BookSpot Lezersprijs 2018.
Dit is mijn moeder
De auteur van 'Joe Speedboot', 'Dit zijn de namen' en 'De heilige Rita' laat in die romans zien dat hij meer ruimte biedt aan fictie dan aan feiten. Bijna ongebreideld zelfs en met groot vertellersenthousiasme. Dat is in deze uitgave totaal anders. In een reeks van korte verhalen en herinneringen, doorspekt met foto's uit een soort van familiealbum, vertelt hij relatief sober en ingehouden over zijn in 2015 overleden moeder. Wieringa's band met zijn moeder is dubbel. Zij is een kleurrijk personage, een vrouw met een eigen wil, eigen verlangens en eigen spiritualiteit, maar daardoor ook een lastige en matige moeder. De laatste jaren van haar leven worden getekend door borstkanker, die zij, tegen beter weten van haar zoon in, te lijf gaat met alternatieve geneeswijzen. Wieringa vertelt op liefdevolle, maar ironisch-kritische wijze over jeugdherinneringen, over het verloop van haar ziekte en de eerste fasen na haar dood. Hij vindt daarvoor een wondermooie toon, tussen respect en bewondering, tussen commentaar en mededogen. Een inniger afscheid is nauwelijks denkbaar, voor beiden.
Nirwana
Een epos over een familie die generatie na generatie de verovering van de aarde najaagt, ook wanneer blijkt dat het vuur een goede knecht is, maar een slechte meester. Het verhaal draait om Hugo Adema, een gevierd kunstenaar uit een invloedrijke familie. Zijn grootvader, Willem Adema, stichtte een offshore-imperium na een dubieuze rol in de Tweede Wereldoorlog. Terwijl Hugo's leven in een impasse raakt, keert hij terug naar het landgoed waar hij is opgegroeid om weer te schilderen en om het verleden van zijn grootvader te onderzoeken. De ontdekking van Willems verloren gewaande dagboeken werpt een nieuw licht op zijn oorlogsverleden. Zachtaardig en meevoerend geschreven. Voor de meer literaire lezer. Tommy Wieringa (Goor, 1967) is een internationaal bekende Nederlandse schrijver en journalist. Hij schreef vele boeken. Zijn werk wordt in meerdere landen uitgegeven en won verschillende literaire prijzen, zoals de BookSpot Literatuurprijs, de F. Bordewijk-prijs en de Halewijnprijs..